Decoene, Alberic

Persoon
Sam Van Clemen (2023, aanvulling), Nico Wouters (1998)

Theoloog en filosoof Alberic Decoene (1883-1958) was leraar en lector aan de Katholieke Universiteit Leuven. Hij de richtte de normaalschool Sint-Andreas op en lag samen met Frand d’Hovre aan de basis van het Vlaams Opvoedkundig Tijdschrift.

Geboorte
Wevelgem, 2 september 1883
Overlijden
Brugge, 4 november 1958
Leestijd: 3 minuten

Alberic Decoene werd na studies thomistische wijsbegeerte en theologie in Leuven, leraar en later directeur aan de diocesane normaalschool te Torhout. Daarna was Decoene achtereenvolgens diocesaan hoofdinspecteur van het lager onderwijs (1930), lector aan de Katholieke Universiteit Leuven (1932) en leraar aan het Hoger Technisch Instituut te Oostende (1937). In 1943 stichtte hij het Hoger Instituut voor Opvoedkunde, eerst als departement van het gelijknamige instituut in Gent. Vanaf 1951 werd het een zelfstandig instituut, de Normaalschool Sint-Andreas, waarvan Decoene de eerste rector werd.

Samen met Frans de Hovre De Hovre, Frans
Priester en filosoof Frans de Hovre (1884-1956) stichtte samen met Alberic Decoene het Vlaams Opvoedkundig Tijdschrift, waarvoor hij gedurende 35 jaar talrijke artikelen schreef. Via De H... Lees meer
richtte hij in 1919 het Vlaamsch Opvoedkundig Tijdschrift Vlaams Opvoedkundig Tijdschrift
Het Vlaams Opvoedkundig Tijdschrift werd in 1919 gesticht en was het eerste Nederlandstalige katholiek pedagogisch tijdschrift. Lees meer
op dat de katholieke Vlaamse onderwijzers professioneel wilde begeleiden en cultureel wilde 'ontvoogden', en de vernederlandsing van het lager onderwijs Lager onderwijs
De ‘taalstrijd’ in Vlaanderen is op het niveau van het lager onderwijs minder problematisch verlopen dan op dat van het middelbaar en van het hoger onderwijs. Toch was de verfransing van ... Lees meer
bepleitte. De Hovre en Decoene gaven ook een reeks Pedagogische studiën uit.

Na 1936 werd de invloed van Decoene op Vlaamsch Opvoedkundig Tijdschrift Vlaams Opvoedkundig Tijdschrift
Het Vlaams Opvoedkundig Tijdschrift werd in 1919 gesticht en was het eerste Nederlandstalige katholiek pedagogisch tijdschrift. Lees meer
– overigens het eerste Nederlandstalige pedagogische tijdschrift – kleiner. Tijdens de Tweede Wereldoorlog Tweede Wereldoorlog
De Tweede Wereldoorlog werd in Vlaanderen getekend door de onvoorwaardelijke collaboratie van het Vlaamsch Nationaal Verbond (VNV). De samenwerking met de bezetter en de bestraffing erva... Lees meer
pleitte hij voor het samengaan van de Vlaamse en katholieke opvoedingswaarden en kwamen zijn standpunten dicht in de buurt van het Nieuwe Orde- denken. Ook na 1946 bleef hij actief in het tijdschrift.

Werken

Inleiding tot de opvoedkunde, 1924.
Het vraagstuk van de tucht, 1924.
Vrede over Israël, 1927.
In 's Konings dienst, 1927.
Problemen, 1932.
Kristelijke paidea in denken en doen, Standaard, Antwerpen, 1938.
Doctor Edward de Gryse, 1944.
In het licht der Encycliek over de christelijke opvoeding, 1946.

Literatuur

— V. van Coppenolle, Z.E.H. Dr. A. Decoene, 1941.
— F. D'Heedene, Leven en werk van kanunnik dr. Alberic Decoene, 1969.
— F. D'Heedene, Kan. Dr. Alberic Decoene: ruim vier decennia in dienst van het katholiek onderwijs en de christelijke pedagogiek, in: Liber Amicorum Prof. Dr. Victor D'Espailler, 1976.
Vlaamsch Opvoedkundig Tijdschrift, 1919-heden, in: M. de Vroede (e.a.), Bijdragen tot de geschiedenis van het pedagogisch leven in België in de 19de en 20ste eeuw, 4, 1987, pp. 445-524.
— M. Depaepe, Decoene en het Vlaamsch Opvoedkundig Tijdschrift: een historisch-pedagogische situering van de tussenoorlogse katholieke opvoedingsleer, in: Leuvens Bulletin L.A.P.P. Tweemaandelijks tijdschrift van de Vereniging 'Leuvense Afgestudeerden in de Psychologie en Pedagogiek', jg. XXXVII, 1988, nr. 4, pp. 143-151.
— H. van Crombrugge, Van voetnoot tot gesprekspartner. Nadenken over opvoeding en vorming in gesprek met het verleden, 2006.
— M. Depaepe en S. van Ruyskensvelde, De ‘katholieke pedagogiek’ in: België. Bloei en ondergang van een normatieve benadering, in: J. de Maeyer & P. Wynants (red.), Katholiek Onderwijs in België. Identiteiten in evolutie 19de-21ste eeuw, Brussel/Leuven, 2016, pp. 327-341.

Suggestie doorgeven

1973: Cyriel Verleyen (pdf)

1998: Nico Wouters (pdf)

2023: Sam Van Clemen

Databanken

Inhoudstafel