Geysen, Lode
Onderwijzer Lode Geysen (1903-1938) was actief in het amateurtheater. Hij zag het massaspel als middel voor het Vlaamse volk om zijn onderlinge solidariteit en eigenheid te herwinnen.
Studeerde aan de Katholieke Normaalschool te Antwerpen en werd in 1922 aangesteld als onderwijzer aan het Sint-Henricusinstituut aldaar. In 1925 slaagde Geysen voor het eindexamen van de toneel- en declamatieklas van het Antwerpse Koninklijk Vlaams Conservatorium Koninklijk Vlaams Conservatorium Antwerpen
Het Koninklijk Conservatorium Antwerpen is een onderwijsinstelling voor dans, drama en muziek. In 1898 was het de eerste Nederlandstalige instelling voor hoger onderwijs in België. ... Lees meer en werd nog datzelfde jaar voor één jaar als acteur geëngageerd bij Het Vlaamsche Volkstooneel Het Vlaamsche Volkstooneel (1924-1932)
Lees meer onder leiding van Johan de Meester De Meester, Johan
Lees meer . Na een jaar keerde hij terug voor de klas maar bleef tegelijkertijd zeer actief in het school- en amateurtheater (De Dageraad in Brasschaat, de toneelafdeling van het Davidsfonds Davidsfonds
Het Davidsfonds is een katholieke Vlaamse cultuurvereniging, die werd opgericht in januari 1875. Lees meer in Merksem en de Sint-Augustinuskring in Antwerpen), waar hij het katholieke theaterrenouveau met verve verdedigde. In 1930 werd hij naast Anton van de Velde Van de Velde, Anton
Anton van de Velde (1895-1983) was een Vlaams-nationalistische theaterauteur en romanschrijver, die als lid van de Pelgrimbeweging en spilfiguur bij het Vlaamsche Volkstoneel in de jaren ... Lees meer tweede regisseur bij het intussen om ideologische, sociale en esthetische redenen gesplitste Vlaamsche Volkstooneel. Toen dit in 1932 definitief op de klippen liep, keerde hij terug naar het amateurtoneel. Rond deze tijd verdiepte hij zich in de kracht en functie van het massaspel, nadat hij reeds eerder het spreekkoor had afgetast als middel om het belijden van een gedeelde religiositeit en een Vlaams-nationale ideologie esthetisch gestalte te verlenen. Meer dan ooit tevoren kwam Geysen hier voor zichzelf tot een artistieke synthese van zijn diepchristelijk geloof en zijn nationalistische overtuiging. In en door het massaspel kon het Vlaamse volk zijn solidariteit en eigenheid herwinnen: "Het theater van een volk, dat al wat Vlaams en van nu is door het theater om fel gekleurd, want heftig beleefd, aan Vlaanderen geeft." Beroemd werd zijn optreden op het vijfde Vlaams Nationaal Zangfeest Vlaams Nationale Zangfeesten
Het Vlaams Nationaal Zangfeest is een Vlaams-nationalistische bijeenkomst die sinds 1933 jaarlijks wordt georganiseerd door het Vlaams Nationaal Zangverbond, later Algemeen Nederlands Zan... Lees meer op de Brusselse Grote Markt in juli 1937 waar hij een duizendkoppige menigte in een nationalistische roes bracht. De erkenning die hij intussen genoot als regisseur van de Antwerpse Koninklijke Nederlandse Schouwburg Koninklijke Nederlandse Schouwburg
Lees meer (1936-1937) of als regisseur van luisterspelen aan het Nationaal Instituut voor Radio-omroep Nationaal Instituut voor de Radio-omroep
Lees meer , blijven in dit licht van ondergeschikt belang: zijn historische relevantie blijft primordiaal verbonden met de uitingen van gemeenschapskunst.
Werken
– Artikelen in Tooneelgids.
Literatuur
– W. Putman, Tooneeldagboek 1928-1938, 1938.
– Lode Geysen 1903-1938. Herdenkingsalbum, 1940.
– 'Lode Geysen', in Vlaanderen, jg. 30, nr. 181 (maart-april 1981), p. 91-100.
Redactiegeschiedenis
Redactiegeschiedenis
1998: Frank Peeters
2023: Frank Peeters